SURECO Bersama MuhibahDotNet

SIAPA LAGI YANG NAK TOLONG ORANG KITA JIKA BUKAN KITA SENDIRI

Saturday, August 26, 2006

BERMINAT UNTUK MENJADI AHLI SURECO? - KLIK DISINI

Agenda Pengguna Islam (API)


  1. Program Agenda Pengguna Islam (API) adalah satu program pakatan dan perpaduan para pengguna Islam di bawah kelolaan Persatuan Pengguna Islam Malaysia dan Sekretariat Bluemosque Fraternity bagi menggerak dan mengukuhkan kekuatan ekonomi Ummah melalui strategi penggunaan yang bijak dan tersusun.
  2. Agenda ini diwujudkan bagi menyertai usaha membela nasib umat Islam yang rata-rata begitu lemah dan daif. Kelemahan ini menyebabkan orang Islam dihina, ditindas, dibunuh diperlakukan sesuka hati kerana kepentingan golongan tertentu.
  3. Di sebalik kelemahan ini, jika kita insaf dan mahu, kekuatan Ummah masih boleh digarab melalui penggembelingan agenda kepenggunaan, iaitu satu strategi yang mampu membawa para kapitalis musuh Islam menghormati umat Islam. Sekiranya kita mahu membela agama kita, marilah bersatu di bawah agenda ini.
  4. Percayalah, ketika ini hanya kehebatan dan kekuatan ekonomi akan mengembalikan semula kehormatan kita. Ia juga akan mengelakkan umat Islam terus ditindas kerana kelemahan sendiri. Strategi yang paling tepat bagi mengembalikan hak dan maruah umat Islam adalah melalui pemulihan ekonomi dan pemantapan kekuatan ekonomi Ummah yang tersusun, menjurus, mengembang dan menyatu.
  5. Sesungguhnya, kita boleh hanya melihat penghinaan terhadap Islam atau kita boleh melakukan sesuatu yang termampu bagi mengembalikan maruah kita. Sokonglah para pengusaha Islam di mana mungkin. Sudah tentu terdapat berbagai kelemahan pada pengusaha kita. Di mana kita dapat berkompromi dan bekorban, berilah keutamaan kepada para pengusaha Islam. Ini bukan bermakna kita menggalakkan kelemahan tetapi menganggapkan ini adalah tanggung jawab kita bersama menjayakan “jihad ekonomi” sambil menegur dan mendidik di mana mungkin. Semua bangsa yang berjaya berkorban habis-habis (sehingga bending backwards) dalam membantu golongan mereka. Apa yang kita war-warkan ini merupakan budaya dan amalan bangsa-bangsa seperti China, Jepun, Yahudi dll.
  6. Selain itu progam ini juga akan membawa keberkatan kepada hidup kita semua kerana perbelanjaan kita akan menjadi katalis kepada ekonomi Islam termasuklah dalam bentuk zakat, derma dan peluang pekerjaan. Kita juga akan ditanya di mana kita membelanjakan rezeki kita selain di manakah kita memperolehi rezeki. Kita juga perlu berhati-hati agar tidak membantu musuh-musuh Islam dengan menyokong perniagaan mereka yang menggunakan keuntungan untuk menindas umat Islam. Contohnya Coca-Cola, Mark & Spenser dll.
  7. Jihad ekonomi, bukan untuk berperang. Kita perlu kuat bagi mengelakkan perperangan yang mana semua kita tahu, kelemahan akan menjemput orang menawan kita sebagaimana yang kita lihat hari ini.
Buangkan ego, tepikan perbezaan, satukan tekad, ikhlas bekorban, demi membela hak dan maruah kita bersama dengan bijaksana melalui pengisian agenda jihad ekonomi …

Labels:

LANGKAH PERMULAAN YANG BIJAK KEARAH PEMELIHARAAN KESIHATAN SECARA MENYELURUH